De Stiletto.

Posted by Redactie On juni - 29 - 2013 0 Comment

Dit is een damesschoen met een heel hoge en smalle hak. Om van een stilettohak te kunnen spreken moet de hak minimaal 7 cm hoog zijn en niet breder dan 1 cm. Wie gaat wandelen met stiletto’s kan tot 312 calorieën per uur verbranden. Daarnaast zien je benen er ook langer en slanker uit.

Trend: Sporten op hoge hakken.


Bijna alle dokters zullen aanraden om de stiletto’s thuis te houden als er zware inspanningen moeten geleverd worden. Een zekere Dr. Cerruto voerde in 2008 echter een onderzoek en kwam tot de verassende conclusie dat sporten met stiletto’s toch wel zo zijn voordelen kan hebben:

  • Sterkere bekkenbodem- en buikspieren:
    Hoge hakken dragen zou de bekkenbodemspieren en de buiksperen versterken. Dit komt omdat je bij het lopen met hoge hakken naar voren moet buigen om het evenwicht te bewaren. Als gevolg hiervan zou het makkelijker zijn om te bevallen, zou het urine-incontinentie op latere leeftijd voorkomen zou … de seks beter zijn!
  • Sterkere kuitspieren:
    Wie frequent hakken draagt, krijgt ook sterkere kuitspieren, al worden hakken hoger dan 7.5 cm wordt wel afgeraden omdat het de kans op letsels verhoogt. Je benen zien er in één stuk een pak gespierder uit als je met stiletto’s rondloopt.
  • Beter zelfvertrouwen:
    Op mentaal vlak ondervind je dat het dragen van hoge hakken je zelfvertrouwen een stuk stijgt. Je voelt je als vrouw gewoonweg sexy en machtig. Het is wel een uitdaging om een stiletto te vinden die je dat gevoel kan geven: deze mag immers geen pijn veroorzaken.

Tips bij het shoppen:
Zoek naar een hoge hak die zowel stevig als schokdempend is. Dikkere hakken of plateauzolen, die hoogte geven zonder de bijhorende pijn, zijn ideaal. Pumps met een verstevigend bandje zijn ook een goeie optie. Als je het evenwicht verliest of wiebelt, probeer dan toch eens een andere schoen uit. Geduld is een schone zaak.

Toch nog altijd nadelen.

Wie steeds met stiletto’s rondloopt, zal daar vroeg of laat toch problemen mee krijgen: Er is een verhoogde kans op verstuikte enkels en rugproblemen, maar veel vrouwen krijgen ook kortere kuitspieren en verzwakte achillespezen. Het is ook aan te raden om na het dragen van hoge hakken toch eens te stretchen. Dat het problemen kan opleveren, dat heeft Victoria Beckham ons wel geleerd …

Wil je meer te weten komen over de herkomst van de stiletto? Dan raadt ik je dit artikel aan op de site van beautymadammen.

stiletto hak

Picture 1 of 7

Bizar: voeten opereren om in stiletto’s te passen.

Heb jij het er voor over? Een ‘teenverkorting’, een ‘teenverlenging’, een aanpassing van de kleine teen en een algemene versmalling van de voet. Zo ver gaan sommige vrouwen om toch beter in de stiletto te passen. Weet ook dat de ingrepen het lopen op stiletto’s niet er niet makkelijker op maakt of het minder pijnlijk maakt, maar de voeten passen wel beter in de schoenen en zien er ook gelijkmatiger uit. – Bron: Goedgevoel.be

Tips na het dragen van stiletto’s:

  • Yoga en stretch-oefeningen: Ga op je onderbenen zitten, en hou je voeten onder je billen. Maak vervolgens kleine bewegingen met je tenen. Dit brengt de bloedsomloop op gang waardoor je minder snel last krijgt van opgezwollen benen.
  • Voetbad nemen: Steek je voeten ongeveer 20 minuten in een bad met warm water waar je zoutvlokken aan toevoegt. Dat heeft niet een ontspannend effect en stimuleert de bloedsomloop.
  • Voetverzorging: Een pedicure is geen overbodige luxe en het verlicht de pijn.
  • Hydrateren: Voeten drogen sneller uit wanneer je hoge hakken draagt. Smeer je voeten geregeld in met jojoba-olie (ook ontstekingsremmende werking).
  • Gun je voeten rust: Ruil de stiletto’s soms eens in voor iets platters.

Tip: Hoe moet je hoge hakken dragen?

Heb jij nog aanvullende tips? Laat het ons gerust weten!

Populaire zoektermen voor dit bericht:
  • stiletto

Leave a Reply





Deze website gebruikt cookies om jou de beste ervaring te kunnen geven. Door deze website te gebruiken ga je hiermee akkoord. Meer info

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close